Každý web občas potrebuje redizajn, nový redakčný systém alebo migrovať na iný webhosting. Všetky tieto zmeny môžu spôsobiť pokles návštevnosti. Aký veľký pokles to bude a ako dlho potrvá, závisí od viacerých faktorov, na ktoré upozorníme v tomto článku. Ide o pomerne technické aspekty, ktoré vyrieši váš webmaster. Ale ak niečo zlyhá, stratu znáša prevádzkovateľ webstránky alebo eshopu.
V nasledujúcej časti sa dočítate o najdôležitejších bodoch, ktoré spravte ešte predtým, než sa do migrácie webu pustíte. Dodávateľa vášho webu sa preto spýtajte na týchto 8 nevyhnutých vecí:
Prípravná fáza
Informujte o projekte kompetentné osoby vo vašej organizácii. Webstránka má vplyv na viaceré oddelenia, predídete tak nedorozumeniam
Obsah webstránky
- Uistite sa, že texty, ktoré vám prinášali návštevnosť a boli hodnotné pre užívateľov, sú aj na novej webstránke (ak neviete identifikovať, ktorý obsah je z pohľadu SEO hodnotný, využite Google Analytics, Google Search Console. Ak vám tieto aplikácie nič nehovoria, poraďte sa radšej s odborníkom
- Podstránky, ktoré sú pre vyhľadávače hodnotné a umiestňujú sa na popredných neplatených pozíciách, sa nachádzajú na novej webstránke
- Vnútorné odkazy. Ak je to potrebné, sú updatované na nové podstránky v rámci nového webu
- Hodnotný obsah vo forme obrázkov, videí, prípadne PDF súborov je dostupný aj na novej webstránke
- Title a meta description je prebraté alebo vylepšené na novej webstránke
Url adresy
- Zmena URL je robená len v nevyhnutných prípadoch – ak nemusíte, nemeňte ju!
- Podstránky s URL adresou nemajú duplicitný obsah
- Každá už neexistujúca URL adresa je presmerovaná na príslušnú podstránku nového webu
- Presmerovania sa nereťazia (presmerovanie na presmerovanú stránku sa neodporúča, pôvodné presmerovania treba riešiť ako prvé)
- V prípade presmerovania použiť permanent redirect 301
Indexovanie
- Nahrať súbor robots.txt v správnom znení (dobrý webdeveloper nedovolil indexovanie beta verzie)
- Vyhnite sa blokovaniu indexácie obsahu a stránok, ak to nie je nevyhnutné
Vnútorné linkovanie
- Dôležité podstránky nesmú stratiť vnútorné prelinkovanie
- Kotviace texty (anchor text) vnútorných linkov obsahujú relevantné kľúčové slová
- Kontrola vnútorných linkov, aby neviedli na staré URL adresy
- ak ste na stránke využívali drobečkovu navigáciu (breadcrumb navigation), odporúčame použiť ju aj na novej webstránke
- dôležité podstránky neklesnú v hierarchii novej navigácie webstránky
Ostatné
- nezabudnite na canonical
- využite štruktúrované dáta (rich snipets). Ak to je možné, migrujte alt tagy (popisy) k obrázkom
- https je štandard. Ak ste nevyužívali na starej stránke, pozor na duplicitu a presmerovania
- zabezpečiť chybovú stránku 404 s inštalovaným Google Analytics skriptom a sledujte pôvod návštevnosti. Ak je to možné, korigujte jej zdroje, aby v čase klesol počet zobrazení tejto stránky
Zmena domény
- neodporúčame, ale ak je to nevyhnutné, správne nastavte Google Search Console
- snažte sa o úpravu spätných odkazov priamo na novú doménu
- v prípade SSL certifikátu zabezpečte na novú doménu
Po spustení
- skontrolujte korektnosť súboru robot.txt
- monitorujte počet za indexovaných stránok
- využite Google Search Console na identifikáciu problémov indexovania (Crawl Errors)
Pozor, toto je len stručný zoznam najdôležitejších aspektov, na ktoré treba myslieť pri migrácii webstránky. Problematika je omnoho širšia. Veríme, že tento návod vám pomôže vyhnúť sa najčastejším chybám.