Ako cieliť na generácie Y a Z?

od | feb 10, 2022

Cieľovka. Aká je vaša cieľovka? Poznáte ju dobre? Dávno neplatí, že všetko funguje globálne. Generácie sú od seba natoľko rozdielne, že im treba prispôsobiť kreatívy. Máme tu generáciu, ktorá už nezažila obdobie bez mobilov, internetu či virtuálnej reality. Poďme sa pozrieť, v čom sa odlišujú generácie a v čom sú si podobné. 

Sokrates v staroveku označil mládež za nevychovanú a bez úcty k starším. „Naša mládež miluje prepych. Nemá správne správanie. Neuznáva autority a nemá úctu pred starobou. Deti odvrávajú rodičom, srkajú pri jedle a tyranizujú svojich učiteľov.“ 

Zdá sa, že tento výrok platí pre každú mladú generáciu. Tento výrok má viac ako dve tisíc rokov a aktuálny je dodnes. 

Mileniáli, tí čo očakávajú viac

Medzi mileniálov radíme generáciu ľudí, ktorí sa narodili v rokoch 1980 až 2000. V súčasnosti tvoria tretinu ľudí, ktorí sú v produktívnom veku a teda majú najsilnejšiu kúpnu silu. Ich výraznou črtou je sebarealizácia a rozvinuté kritické myslenie. To znamená, že chcú vidieť a poznať zmysel vecí a udalostí, ktoré sa k nim dostávajú. 

Dôležitú úlohu pre nich hrá pridaná hodnota vecí. Ich úcta k autoritám je slabá a spravidla ich nie veľmi uznávajú. Zaujímajú sa však intenzívne o spoločenské dianie a politické udalosti. Mileniáli vyžadujú veľkú voľnosť, ktorá podporuje ich kreativitu. Neuznávajú nátlak.  

Akí sú mileniáli zákazníci?

Skúsme sa vcítiť do kože mileniála podľa načrtnutých charakteristík. Akí sú to návštevníci webových stránok či online nakupujúci? Podľa spomínaných čŕt ide o náročnejších ba až náročných zákazníkov. Kým spravia rozhodujúci krok, o všetkom dlho premýšľajú a svoje rozhodnutie kúpiť tovar či využiť služby otáčajú zo všetkých strán. 

Od vecí či služieb, za ktoré majú platiť, očakávajú veľmi veľa. Za svoje peniaze požadujú skutočnú a kvalitnú pridanú hodnotu. Pre vás ako obchodníka a predajcu to znamená, že musíte neustále myslieť na to, ako zlepšiť celý nákupný proces až po zakúpený tovar.

Do úvahy totiž musíte brať aj to, že títo mileniálni zákazníci majú vo väčšine prípadov deti, čo znamená, že každom výdavku „navyše“ sa dôsledne rozhodujú a snažia sa ich obmedziť na minimum. 

Je to generácia ľudí, ktorá si časť financií odkladá na svoj dôchodok – na svoju budúcnosť. Nakupujú teda veci, ktoré naozaj potrebujú a k niečomu im poslúžia. Sú to ľudia, ktorí neinklinujú ku konzumu a nenakupujú impulzívne. Samozrejme, je to len hrubý náčrt naprieč touto generáciu a všeobecný súhrn. Základné charakteristické črty však platia na všetkých, ktorý sú súčasťou generácie mileniálov. 

Mileniáli dokážu na rozdiel od mladších generácií udržať pozornosť. Pri „skenovaní“ online priestoru čítajú titulky.

 

Generácia Z: Tí, čo zažili ešte svet bez internetu

Sú to ľudia, ktorí naplno využívajú všetky moderné technológie a uľahčujú si nimi život aj premýšľanie. Narodili sa v rozmedzí rokov 1997 až 2010. Charakteristické črty ich výrazne odlišujú od generácie mileniálov, hoci majú spoločné to, že zažili dobu pred príchodom internetu.  

Pre generáciu Z je typická neformálnosť. Nemajú žiadne predsudky, preto sú otvorení voči prijímaniu nových vecí. Akceptujú ich a rešpektujú. 

 Svoj voľný čas trávia najmä cestovaním a vzdelávaním. Informácie si vyhľadávajú na internete, k čomu im slúžia smartfóny či notebooky. Tie majú neustále pri sebe, aby mohli byť online. Využívajú rôzne aplikácie, ktorými si uľahčujú fungovanie v bežnom živote. Veľmi rýchlo si dokážu vyhľadať na internete potrebné informácie. Ak by ste ich poslali tieto informácie hľadať do knižnice, boli by stratení. 

Multitasking, práca v tíme a silné sebavedomie

Vo veľkom generácia Z využíva multitasking. Riešia viacero vecí naraz a tak im to aj vyhovuje. Vďaka skvelým technologickým zručnostiam získavajú niekedy až prehnané sebavedomie, ktoré môže prerásť až do arogancie. 

Radi pracujú v tíme a robia spoločné rozhodnutia. Výhodou tejto generácie je to, že ich sociálne vzťahy sa neobmedzujú len na priestor, v ktorom žijú. Nové technológie pre nch znamenajú možnosť komunikovať s celým svetom bez limitov. 

Vo svojom živote sa neupínajú na budúcnosť. Neplánujú usadiť sa, čo znamená, že netúžia ani po vlastnom aute a ani po vlastnom bývaní. Zmysel života vidia v zážitkoch. 

Je to generácia, ktorá už nedokáže oddeliť virtuálny svet od reality. Tieto dva priestory sa im prelínajú. Z toho aj vyplýva aj ich túžba po zábave aj popri práci či štúdiu na školách. 

Ako osloviť generáciu Z cez reklamu ?

Generácia Z zamávala s televíznym vysielaním. Namiesto sledovania klasickej TV totiž pozerajú YouTube. Bežné vysielanie ich už nemá čím zaujať, preto investícia do televíznej reklamy na generáciu Z sú vyhodenými peniazmi. Silný dosah na túto generáciu majú YouTuberi a influenceri. 

Sú aktívni na Instagrame a Facebooku, počúvajú hudbu online cez rôzne streamovacie  platformy ako Spotify či Deezer. Práve toto je priestor, kde cieľovú skupinu môžete zachytiť pútavou reklamou. 

Nedokážu sa sústrediť dlho na jednu veci, preto aby ste ich zaujali, potrebujete silné motívy. 

Ako si ich získať?

Vcíťme sa do kože človeka, ktorý patrí do generácie Z. Najčastejšie používa smartfón a komunikuje cez sociálne siete či email. Priama komunikácia tvárou v tvár je pre neho oveľa náročnejšia ako sa rozprávať cez messenger. To smeruje k zjednodušovaniu slovníka a súčasne aj k problémom s gramatikou. Na druhej strane pobyt v  online priestore zvyšuje ich skúsenosti s internetom. 

Dokážu si vyhľadať najlepšiu ponuku a k tej sa prikloniť. To znamená, že nie sú upnutí len na jednu obľúbenú značku, ale hľadajú to, čo je pre nich výhodné a čo sa im oplatí.  Sú presvedčení o tom, že internet im poskytne všetky podstatné informácie. 

Generácia Z neberie ohľad na súkromie. Bez problémov zverejnia svoje súkromné fotografie v blogoch, na sociálnych sieťach. 

 Zdroj: facebook.com

Generácia X (1966 – 1976): Plná peňaženka vernostných kariet

Do generácie X patria ľudia, ktorí zažili v našom regióne komunistický režim so všetkým, čo k tomu patrilo. Od nácvikov Spartakiády, cez návštevu diskoték až po zákaz cestovania za hranice. Bolo to obdobie, kedy ich rodičia pracovali od skorých ranných hodín, deti už od nízkeho veku chodili do jaslí a škôlky. Po práci mali rodičia rôzne „povinnosti“ vo výboroch, či na rôznych schôdzach. Na deti veľmi čas nemali. 

Generácia X tento spôsob života neuznáva. K ich prednostiam patrí nezávislosť samostatnosť. Dokážu si poradiť s mnohými problémami, bez pomoci druhých. To je ich veľkou výhodou aj v pracovnom nasadení. Kým ich rodičia zotrvávali v jednom povolaní, generácia X nemá problém so zmenou zamestnávateľa. 

Čo je však dôležité, ich pracovný čas musí byť presne vymedzený. Na rozdiel od svojich rodičov totiž odmietajú byť v práci dlhšie a ukracovať sa tak o chvíle strávené s rodinou. Majú už svoje vlastné bývanie a finančné prostriedky na život. 

Používanie nových technológií

Smartfóny, notebooky, čítačky kníh, aplikácie a ďalšie vychytávky technologického sveta – nič z toho neujde generácii X. Zažili totiž príchod prvých skutočných počítačov a ich nadšenie pretrváva z nových vecí dodnes. 

Veľmi rýchlo si vedia osvojiť základné zručnosti s novinkami a využívať ich vo svoj prospech a pre zlepšenie kvality života. Vďaka praktickým skúsenostiam sa veľmi ľahko zorientujú a držia krok s dobou. Majú svoje profily na Facebooku a Instagrame, kde sú aj aktívni- 

Ako zaujať generáciu X v online priestore?

Generácia X holduje stručnej a neformálnej komunikácii. Obľubujú rôzne vernostné systémy a zbieranie bodov. Prihlasujú sa na odber newsletterov a nemali by vás odmietnuť ani pri telemarketingu. Radi komunikujú, musia však cítiť, že ich názor vás zaujíma a rešpektujete ho. 

Nečakajte však, že ak ich zacielite reklamou, nakúpia impulzívne alebo okamžite siahnu po vašich službách. Ich rozhodovací proces je veľmi dlhý. Porozhliadnu sa po dostupných informáciách na internete.  

Kým nakúpia, podrobia všetko dôslednému preskúmania. Dôležité je preto, aby ste im cez marketingové aktivity doručili vždy všetky potrebné informácie, aby ste im uľahčili rozhodovanie. Majú svoje obľúbené značky, hlásia sa k nim a obľubujú rôzne vernostné kartičky. Myslite na to pri príprave reklám či článkov cielených na generáciu X. 

Zdroj: facebook.com

Autor: iFOCUS
Sme nadšenci do online. Je to vášeň, inštinkt, ktorý nás ťahá k výzvam.