Ako začať používať Google Analytics 4: Základné nastavenia
Google Analytics Universal, na ktorý sme boli doteraz zvyknutí, končí od júla 2023. Google už dlhodobo odporúča na web stránky umiestniť aj kód nového Goolge Analytics 4. Dôvod je jednoduchý – zachovanie kontinuity zbierania dát.
Udalosti ako základný stavebný kameň GA4
Google Analytics 4 má svoje špecifiká. Od klasického Universal Analytics má mnoho odlišností, nie je to však nič, čo by sa nedalo pri troche cviku zvládnuť. Niektoré metriky ako miera odchodov či čas strávený na stránke zmizli, hoci je možné, že sa v budúcnosti medzi metrikami opäť objavia.
Google Analytics 4 sa zameriava na eventy. Základom zberu dát je cesta zákazníka od príchodu na stránku až po vykonanie požadovanej akcie. Doteraz sme teda boli zvyknutí na dáta, ktoré vychádzali z relácií. Tie nástupom GA4 končia.
Google odteraz jednotlivé kroky označuje ako event – udalosť. Zhromažďovanie týchto dát o pohybe zákazníka na vašej stránke alebo v aplikácii vám lepšie pomôže porozumieť správaniu užívateľov.
Pribudli nové metriky, niektoré zase vypadli
Dátový model založený na data driven prestáva používať niektoré metriky, na ktoré sme si zvykli pri používaní Universal Google Analytics.
Minulosťou sú metriky ako Počet stránok na reláciu, Bounce rate – miera okamžitých odchodov zo stránky, Konverzný pomer a ďalšie. Google ich zrušil, pretože ich už nepovažuje za potrebné pri vašom rozhodovaní sa o ďalších marketingových a salesových krokoch.
Z nových metrík, ktoré má GA4 budeme využívať: čas interagovania (Engagement Time), relácie s interakciou na používateľa (Engaged Sessions per User) a relácie s interakciou (Engaged Sessions)
Predikačné funkcie pomáhajú zlepšiť marketing
Google Analytics 4 zahŕňa v sebe aj meranie bez súborov cookie, či dokáže modelovať správanie a potenciálne konverzie. Vďaka predikačným funkciám sa dokážete lepšie rozhodovať a rozumnejšie investovať do reklamy či robiť úpravy na web stránke.
Predikačné funkcie uľahčujú prácu, pretože všetko urobia za vás a vy sa vyhnete zložitým modelom.
Google Analytics 4 umožňuje priamu integráciu s platformami. To napomáha zvýšeniu počtu akcií na web stránke alebo v aplikácii.
Čo sa stane, ak neprejdete na nový Analytics?
Ak si nenainštalujete nový Google Analytics, od 1. júla 2023 nebudete mať žiadne dáta. Starý Universal Analytics síce ešte nejaký čas bude fungovať, no budú v ňom už len dáta do 30. júna 2023.
Čokoľvek nové sa udeje na vašej web stránke, tak to už nezachytí. Preto je dôležité, aby ste venovali pozornosť GA4 a naučili sa s ním čo najskôr pracovať.
Vytvorte si Google Analytics 4 a začnite ho používať
Ak nemáte žiadny Goolge Analytics, vytvorte si ho teraz podľa postupu nižšie. Ak máte klasický Analytics Universal, vytvorte si GA4 teraz pomocou Asistenta v službe Analytics.
Správcovia Google Analytics alebo redaktori majú tri možnosti:
1. možnosť: Ak Google Analytics zakladáte, automaticky sa vám vytvorí nová verzia GA4. Nastavte podľa pokynov základný zber dát pre vašu web stránku alebo aplikáciu.
2. možnosť: Ak využívate Google Analytics Universal, vytvorte k nemu účet GA4. K Vášmu vlastníctvu klasického Analytics sa pridá aj nový GA4.
Použite Asistenta nastavenia služby GA – je to najjednoduchšia cesta. Asistent automaticky pridá GA4 k vášmu existujúcemu účtu Universal Analytics. Nastavenia užívateľov a vlastníkov si potom doladíte v sekcii Správca.
3. možnosť: Pridajte si Google Analytics na vašu webovú stránku prostredníctvom integrácie. Ak máte web postavený napríklad na redakčnom systéme WordPress či na Wixe, je to jednoduché. Postupujte len podľa pokynov pre integráciu.
Google Analytics 4 môžete integrovať napríklad s:
· Wix
· WordPress
· WooCommerce
· Shopify
· Magento
· HubSpot
· Drupal
Celý výpis nájdete pri integrovaní služby od vášho webu.
Poďme na to: nastavte si vlastníctvo GA4
Google Analytics4 sme si vytvorili, teraz vyplňme základné údaje a vytvorme si streamy dát.
V karte nastavenia vlastníctva zadajte základné identifikačné údaje o vás. Sú to údaje pre vás, takže ich vyplňte poriadne.
Zvoľte si správne odvetvie. Zatiaľ je to síce len orientačná informácia, ale v budúcnosti by mal GA4 tieto údaje využívať na benchmarking.
Časové pásmo prehľadov si nastavte správne podľa krajiny, kde sa nachádzate.
Formát zobrazenia mena je ukazovateľ, kde si zvolíte menu, v ktorej predávate. Občas sa stretávame s nesprávnym nastavením, napríklad na doláre, a potom sú aj údaje za event purchase v GA4 nepresné.
Vytvorte si stream
GA4 ponúka vytvorenie dátových streamov pre webstránku, aplikácie iOS a Android. Celkovo ich môžete spraviť až 50.
Pri vytváraní streamu si ho vždy pomenujte, vložte správnu webovú adresu. Všetko ostatné urobí GA4 za vás automaticky. Na lište sa vám zobrazí prehľad s identifikátorom merania. Skopírujte si ho a uložte alebo si zapamätajte, kde ho nájdete. Pri konfigurácii GA4 cez Google Tag Manager ho budete potrebovať.
Nastavte si zbieranie údajov
Údaje do GA4 sa zbierajú ako udalosti. Každá udalosť sa nejaký čas uchováva. GA4 má defaultne nastavený čas na 2 mesiace. Predĺžte ho na maximum, čo je 14 mesiacov. Z dlhodobého hľadiska máte tak kvalitnejšie dáta.
Google Signals – pozor na GDPR!
Zhromažďovanie údajov obsahuje funkciu Google Signals. Pred jej zapnutím si však dôkladne skontrolujte správnosť GDPR na vašej webovej stránke.
Užívateľ musí mať možnosť svoj súhlas s cookies kedykoľvek zrušiť. Rovnako všetko musí byť na viditeľnom a dostupnom mieste. Bližšie informácie si naštudujte a následne sa rozhodnite, či môžete alebo nemôžete Google Signals zapnúť.
Google Signals je skvelá funkcia, ktorá vám umožní do reportov zbierať demografické údaje o užívateľoch a takisto aj údaje o ich záujmoch. Podmienkou však je, aby oni sami dali súhlas na personalizované reklamy vyjadrili súhlas s používaním Cookies.
Tvorte vlastné publiká, zlepšujte cielenie reklám
Z údajov si môžete vytvárať vlastné publiká, ktoré potom zazdieľate s vaším Google Ads účtom a použijete v reklamách. Vyselektovať tak môžete rôzne segmenty užívateľov – napríklad:
· tí, čo sa prihlásili na odber newslettra,
· tí čo nechali niečo v košíku a nedokončili nákup,
· tí čo sa začítali do vášho blogu a podobne.
Akákoľvek aktivita, s ktorou chcete ďalej pracovať, vám poslúži na vytvorenie publika a následne na shareovanie do reklamy.
Vždy však dbajte na dodržanie naradení GDPR. Nemali by ste zbierať údaje, na základe ktorých by ste dokázali identifikovať konkrétneho užívateľa. Patrí sem napríklad poštová adresa či celé meno a priezvisko alebo užívateľské meno.
Ako sa vyhnúť skresleniu výsledkov v GA4?
Presné dáta nám napomáhajú v správnom rozhodovaní sa a napredovaní v našich marketingových aj predajných aktivitách. Výsledky v GA4 môžu skresliť interné návštevnosti, preto je potrebné ich vylúčiť.
Slúži na to Filtrovanie údajov, kde si zvolíte filtráciu internej návštevnosti. Podľa zvolených parametrov vylúčite IP adresy, z ktorých nechcete zaznamenávať údaje.
Ako dostať Google Analytics 4 na webstránku?
Inštaláciu GA4 umožňujú pluginy, moduly alebo značku umiestňujeme cez Google Tag Manager. Ak ho nepoužívate, začnite čo najskôr.
Nasaďte kód
Nasadenie kódu GA cez GTM je jednoduché. Vytvorte si Novú značku a v konfigurácii tagu si zvoľte GA4. Zadajte identifikátor, ktorý si skopírujete z data-streamu (píšeme o tom vyššie). Doplňte trigger, kde si zvoľte možnosť All Pages. Hotovo.
All Pages znamená, že sa značka (tag) GA4 spustí na všetkých stránkach. Skontrolujte funkčnosť značky cez Náhľad. Odporúčame s GTM pracovať cez prehliadač Chrome s nainštalovaným rozšírením Tag Assistant. Tu zistíte, či všetko funguje správne a či sa trigger odpaľuje vtedy, kedy má.
Prvé kroky v Google Analytics 4
Ak sa vám podarilo inštalovať novú značku Google Analytics 4 a spojazdniť celý systém, začnite s prvými krokmi. Myslite na to, že teraz sa už nebavíme o reláciách, ale o eventoch.
Eventy, udalosti, konverzie teda chápeme ako akciu, ktorú vykonal návštevník našej stránky alebo aplikácie. Napríklad ak sa užívateľ prihlási na odber newslettra alebo klikne na telefónne číslo, či pridá si nejakú položku do košíka, vyplní identifikačné údaje a podobne.
Dátový model je založený na udalostiach
Google Analytics 4 má dátový model založený na event data driven. Všetky interakcie sa do GA4 posielajú ako eventy. (V starom Analytics to bolo tak, že sa jednotlivé prístupy rozlišovali na page views a na eventy).
V Google Analytics 4 umožňuje spracovávať dva typy konverzií:
· Preddefinované konverzie
· Vlastné konverzie
To je aj veľká zmena oproti predchádzajúcej verzii. V nej sme fungovali na definovaní cieľov (goals). Google nám umožňoval nastaviť 20 konverzií s nemenným indexom. Určite ste používali Cieľ či Inteligentné ciele, Udalosti alebo počet stránok na reláciu. GA4 nám poskytuje až 30 konverzií .
GA4 má eventy, ktoré preddefinoval a nie je možné ich meniť.
· first_open (iba mobilné aplikácie)
· in_app_purchase (iba mobilné aplikácie)
· app_store_subscription_convert (iba mobilné aplikácie)
· app_store_subscription_renew (iba mobilné aplikácie)
· purchase (webové stránky a mobilné aplikácie)
Poďte do prehľadu konverzií, kde sa vám zobrazí zoznam týchto piatich preddefinovaných konverzií. Ak GA4 slúži pre vás iba ako nástroj na sledovanie webových stránok, zobrazí sa vám len jedna konverzia – purchase (dokončenie nákupu).
Ako sledovať iné udalosti?
Pre sledovanie vlastných udalostí je jediná cesta a to vytvoriť si vlastné konverzie a tie sledovať. Buď si ich vytvoríte priamo v GA4 alebo prostredníctvom Google Tag Managera. Závisí od toho, čo všetko chcete sledovať.
Všetky dáta v Google Analytics 4 získavate cez udalosti. Niektoré zbiera automaticky, iné vám odporúča zbierať a samostatnou kapitolou sú vlastné udalosti. Tie si musíte nastaviť podľa svojich preferencií.
Ďalšie nastavenia udalostí pre GA4 prinesieme v ďalšom blogu.
V prípade, že aj po prečítaní blogu vám robí prechod na Google Analytics 4 starosti, neváhajte si zajednať konzultáciu a našimi špecialistami. Radi vám s GA4 pomôžu.