V poslednej dobe sme boli svedkami radu zmien v spôsobe, akým platformy riešia osobné údaje používateľov. Celá táto zmena prišla najmä s konceptom Consent mode (režim súhlasu), ktorý bol inšpirovaný smernicami GDPR a ePrivacy. Čo sa kedysi zdalo ako nepodstatná záležitosť, sa teraz stáva kľúčovým s príchodom regulácie Digital Market Acts. Digital Market Ads prináša zmeny, ktoré sľubujú:
- Zvýšenie konkurencieschopnosti pre menšie firmy, čím sa im otvára väčší priestor na trhu a posilňuje ich pozícia.
- Poskytnutie viac možností pre startupy, aby mohli inovovať v digitálnom svete.
- Spravodlivejšie výsledky vyhľadávania a hodnotenia, čo by malo zvýšiť viditeľnosť menších hráčov na trhu.
- Zlepšenie prístupu k dátam, čo by malo pomôcť majiteľom webov pri lepšom rozhodovaní sa.
- Lepšiu ochranu osobných údajov a potenciálne zvýšenie dôveryhodnosti online služieb.
- Zvýhodnenie majiteľov webov, ktorí spolupracujú s inzerentmi a publishermi prostredníctvom transparentnejších a efektívnejších procesov.
Čo je to consent mode?
Consent mode je nástroj od Googlu, ktorý vznikol v reakcii na potrebu dodatočného anonymného sledovania konverzií a celkovo na snahu rešpektovať súkromie užívateľov na internete. Tento nástroj umožňuje Google-u a jeho inzerentom sledovať konverzie aj v prípade, že užívateľ nevydá súhlas na sledovanie svojho správania. Princíp fungovania consent mode
Čo nové prínáša consent mode v2?
Nový Consent mode V2 prináša do hry nové prvky, ktoré zásadne menia spôsob, akým platformy ako Google pracujú so súkromnými údajmi užívateľov. Predtým tieto platformy fungovali len ako prostredníci pri spracovaní údajov, ale už nezodpovedali za ich následné využitie v reklamných a analytických systémoch. S novou reguláciou sa to mení, pretože tieto platformy sa stávajú tzv. strážcami brány (gate-keepers). Už nebudú len ukladať údaje, ale aj ich následne spracúvať. Európska únia identifikovala ako strážcov brány firmy, ktoré ovplyvňujú viac ako 45 miliónov užívateľov v EÚ, majú viac ako 10-tisíc firemných zákazníkov a dosahujú obrat viac ako 7,5 miliardy €. Tieto špecifické „Gatekeepers“ sú zverejnené na stránkach Európskej komisie. Pôvodný Consent mode fungoval s reklamnými a analytickými cookies pomocou parametrov analytics_storage a ad_storage, ktoré slúžili len na ukladanie údajov o súhlase. No V2 prináša zmenu a dáva Googlu povinnosť zaoberať sa aj tým, ako sa tieto údaje ďalej používajú a s kým sú zdieľané. Google sa rozhodol rešpektovať tieto zmeny a predstavuje Google Consent Mode V2. Tento nový režim súhlasu pridáva do tagu dva nové parametre:
- ad_personalisation: Tento parameter rozhoduje, či sa užívateľské údaje odosielajú do reklamných systémov na remarketing. Podobne ako ad_user_data, aj tento parameter má stavy „granted“ (povolené) a „denied“ (zakázané).
- ad_user_data: Tento parameter rozhoduje, či sa údaje užívateľa odosielajú do reklamných platforiem Google (ako sú Google Ads, Google Shopping alebo Google Play). Jeho stavy sú „granted“ (povolené) a „denied“ (zakázané). Ak užívateľ povolí reklamné cookies, tento parameter sa odosle so stavom „granted“.
Implementácia je nevyhnutná !
Táto novinka je už aktívna a môžete ju kedykoľvek implementovať na váš web. Ak však do 6. marca 2024 neuplatníte Google Consent Mode V2, Google prestane odosielať údaje o nových užívateľoch do reklamných a analytických platforiem a neumožní vám používať personalizované reklamy. Pre používateľov Google Ads to bude povinnosť, nie len otázka legislatívneho porušenia, ktoré by sa mohlo ignorovať. Bude to technická prekážka, ktorá bude bezpodmienečne vynútená, pretože Google si nemôže dovoliť porušovať legislatívu. Ignorovanie tejto novinky a pokus o používanie Google Ads na propagáciu vašich produktov a služieb bude mať zásadný dopad na výkonnosť vašich kampaní. Čo to znamená v praxi: Strata konverzií: Ak používate stratégiu maximalizácie konverzií, po 6. marci budú konverzie úplne alebo čiastočne chýbať (v závislosti od implementácie), čo bude mať zásadný vplyv na výkonnosť kampaní, ktoré sa riadia touto metrikou. Strata nových publík: Tým pádom bude počet nových publík, ktoré získavate, klesať na nulu. Nebudete môcť vykonávať remarketing a kampane, ktoré ho využívajú, budú mať horšiu výkonnosť. Taktiež strácate možnosť tvorby podobných publík, čo bol cenný zdroj pre cielenie a tvorbu kampaní. Odporúčame Vám implementovať nový consent mode v2 čo najskôr, aby ste sa vyhli problémom, ktoré sú spojené s touto novou aktualizáciou. Ak si neviete poradiť ako consent mode v2 implementovať, radi Vám s tým pomôžeme u nás v iFocus.