V poslednej dobe ste pravdepodobne počuli vyhlásenia ako „banner je mŕtvy“ alebo „Kto ešte v roku 2024 používa bannery?“. Napriek týmto tvrdeniam však na internete vidíme stále viac a viac bannerových reklám. Prečo je to tak? Neuromarketéri sa rozhodli pozrieť sa na túto otázku bližšie a informácie a výsledky, ktoré priniesli sú veľmi zaujímavé. Poďme si ich spolu prejsť.
Čo je to bannerová slepota?
Bannerová slepota je jav, pri ktorom ľudia vedome alebo nevedome ignorujú bannery a reklamy, pretože očakávajú, že pre nich nebudú dôležité. Tento jav má veľký vplyv na efektívnosť bannerových kampaní, a preto sa odborníci snažia nájsť spôsoby, ako ho prekonať.
Dôležitosť umiestnenia bannerov
Neuromarketéri sa najprv zamerali na to, či rôzne usporiadanie bannerov na webe ovplyvňuje ich mieru prekliknutia (CTR). Výsledky boli jednoznačné– umiestnenie banneru hrá obrovskú rolu. Bannery, ktoré sú zakomponované priamo v texte, dosahujú najlepšie výsledky. Prečo? Je to jednoduché, bannerová slepota je tu menej výrazná. Keď je reklama prirodzene začlenená do obsahu, ľudia ju vnímajú inak – menej ju ignorujú a viac na ňu reagujú.
Čas a miesto – kľúčové faktory úspechu
Dôležitým faktorom nie je len to, kde sa banner nachádza, ale aj kedy. Skúste si spomenúť na situáciu, kedy vás čítanie niečoho tak pohltilo, že ste nevnímali nič okolo seba. V takýchto momentoch, keď je naša pozornosť sústredená, je šanca, že si všimneme banner, oveľa menšia. Na druhej strane, ak večer len tak prechádzate obľúbené stránky, vaša pozornosť je rozptýlená a máte väčšiu tendenciu všímať si aj reklamy na stránke, vrátane bannerov.
Je CTR všetko?
Je miera prekliknutia (CTR) skutočne jediným ukazovateľom úspechu bannerovej kampane? Neuromarketingová štúdia ukazuje, že nie. Z výsledkov je zjavné, že ľudia si pamätajú značkové bannery, dokonca až dve tretiny z nich, aj po týždni od ich zobrazenia. Možno si poviete, že to nie je dôležité, ak na banner nikto neklikne. Avšak štúdia ukázala, že pri konverzných banneroch hral čas strávený pohľadom na banner kľúčovú úlohu – čím dlhšie ľudia banner sledovali, tým vyššia bola pravdepodobnosť, že naň kliknú. Pri značkových banneroch to tak ale nie je. Dokonca aj krátke zhliadnutie mohlo viesť k vysokému zapamätaniu si značky.
Heat mapy oboch bannerov ukazujú všetko podstatné, a to že medzi štandardnou a funkčnou kreativitou je veľký rozdiel:
Banner 1 s tvárami, ktoré zbytočne „kradnú“ a presmerúvajú pozornosť z tenisiek a výšky zľavy na seba, neverbálne hovorí, že pre ľudí na obrázku nie sú tenisky v centre ich pozornosti, a preto nie sú dôležité. Naopak banner 2 využíva jeden vážny, hoci málo využívaný neuromarketingový trik, ktorý vychádza z toho, že to podstatné a dôležité majú ľudia na očiach. A ten trik spočíva v tom, že aj keď sú ľudia otočení chrbtom k divákovi, v ich centre záujmu sú tenisky, a práve preto sú v tejto kreatíve dôležité. Navyše ich pohľad smeruje dnu do obrazovky, čo tiež zvyšuje mieru prekliku.
Obráťte sa na nás a radi Vám vytvoríme bannery, ktoré fungujú.
Záver
Napriek tvrdeniam o tom, že bannerová reklama je v roku 2024 mŕtva, výsledky štúdie ukazujú niečo iné. Efektívnosť bannerov závisí od ich umiestnenia, načasovania a cielenia kampane. Aj keď CTR nie je vždy najvyššie, zapamätateľnosť značky a čas strávený na stránke môžu mať významný vplyv na úspech kampane. Takže, je banner mŕtvy? Určite nie.