V týchto marketingových kanáloch by váš eshop nemal chýbať
Využívate dostatočne marketingové kanály, ktoré by vám mohli priniesť želané konverzie? Situácia s cookies a pravidlami GDPR bude čoraz ťažšia a náročnejšia na realizáciu. Rozvrhnite preto svoje marketingové online aktivity do viacerých kanálov. V našom blogu sa pozrieme na tie, ktoré identifikujeme u nás v agentúre ako najdôležitejšie.
S organickým dosahom si nevystačíte, potrebujete rozpočet na online reklamu
Spoliehať sa len na organické výsledky vo vyhľadávaní či na organických dosah na sociálnych sieťach neodporúčame. Vždy si vyčleňte určitý rozpočet a investujte do presne cielenej reklamy v online prostredí. Pri správnej optimalizácii získate oveľa väčšie potenciálne publikum a možných budúcich zákazníkov.
SEO je stále fajn, nájdite si čas a zapracujte na ňom
Optimalizácia webových stránok pre vyhľadávače je dôležitá. Je to však dlhodobá drobná práca, ktorá neprináša okamžité výsledky.
Mnoho eshopov sa jej preto venuje len sporadicky alebo takmer vôbec. Ide však o dôležitý článok v marketingovom mixe.
Ak ste dohľadateľní a viditeľní organicky na prvých stránkach v Google, máte oveľa väčšiu šancu, že užívateľ sa k vám preklikne a nakúpi. Organický výsledok vo vyhľadávači je vždy dôveryhodnejší ako reklamný. Hoci, ani to nemusí platiť vždy.
V optimalizácii pre vyhľadávače je množstvo faktorov, ktoré zohrávajú úlohu v tom, ako sa zobrazíte vo výsledkoch, ktoré ponúka Google na prvých stranách. Ak vaša konkurencia nespí a pravidelne pracuje na SEO, tak je oveľa náročnejšie prebojovať sa na prvé pozície v organickom vyhľadávaní.
Ale dá sa to. Žiada si to však veľa času, investícií a námahy. Výsledky však stoja za to.
Kvalitné SEO a pravidelné aktualizácie, linkbuilding na relevantných a hodnotných stránkach prináša úspechy. Ak potrebujete využiť služby SEO optimalizície pre svoj eshop, neváhajte sa obrátiť na našich expertov v iFOCUS.
Používajte sociálne siete a využite ich možnosti naplno
Sociálne siete využíva obrovské množstvo ľudí, preto sa na nich oplatí mať svoj business profil a inzerovať.
Najznámejšie sociálne siete sú:
Facebook
Instagram
Linked In
Pinterest
TikTok
Štatistiky uvádzajú, že najviac ľudia zatiaľ nakupujú cez Facebook (Meta). Táto sociálna sieť má najviac užívateľov. Meta umožňuje pre inzerentov pripravovať kampane s rôznou optimalizáciou. Nedávno ich upravili a zjednodušili.
Eshopy najviac ocenia možnosť dynamického remarketingu, kde si môžu nastaviť vlastné grafické doplnky do jednotlivých vizuálov, zvýrazniť cenu či zľavu. Podstatné je, aby ste mali pekné fotky pri produktoch, kvalitné popisy a celkovo správne vyladený XML feed.
Meta využíva pri cielení reklám strojové učenie, čo napomáha výkonu reklám. Nastavenie reklamných kampaní vie byť náročné, od prípravy, cez tvorbu vizuálov a textov až po jej správne nastavenie – my vám s tým pomôžeme.
Instagram: Iná cieľovka, iný kontent
Cez Instagram môžete produkty priamo predávať a inzerovať rovnako ako cez Meta. Potrebujete na to Business účet a katalóg produktov. Tvorte však aj pekné príspevky. Používajte všetky dostupné formáty. Ľudia obľubujú reels a stories, ktoré pôsobia prirodzene.
Pinterest: Hľadanie inšpirácie alebo predaj?
Hoci sem ľudia chodia najčastejšie po inšpiráciu, aj Pinterest umožňuje eshopom ponúkať svoje produkty. Má reklamný systém, ktorý je podobný tomu, ako má Meta.
Na tejto sociálnej sieti máte šancu osloviť odlišné publikum, ako sa nachádza na Meta či na Instagrame.
Pinterest pri tvorbe príspevkov aj kampaní pomáha pomocou nápovedy správne nastaviť kampaň aj pripraviť kvalitný pin – príspevok. Ak máte dostatok času a priestoru, určite skúste na nejaké obdobie aj prezentáciu na tejto sociálnej sieti. Využívať môžete okrem platenej reklamy aj celkom zaujímavý organický dosah.
TikTok: Naozaj len pre mladých?
Relatívne nová sociálna sieť TikTok si získava čoraz viac fanúšikov. Niektoré slovenské aj české firmy už začali s propagáciou svojej značky na tejto platforme.
Zatiaľ však žiadne všeobecnejšie závery a štatistiky nie sú k dispozícii. Takže – vyskúšajte aj vy.
Sociálna sieť stojí na kreatívnych videách. Okrem cieľovky nižšej vekovej skupiny postupne začína nabaľovať na seba aj staršie ročníky. Vo výhľade do budúcnosti to vyzerá tak, že v priebehu niekoľkých rokov pravdepodobne bude jedna z dôležitých sociálnych kanálov. Ale kto vie – aj Clubhouse mal silnú perspektívu a kto si naň dnes spomenie?
Pravidelná zásielka do mailovej schránky
Newsletter is not dead. Zasielanie mailov do schránok prihlásených užívateľov je stále dôležitou súčasťou marketingového mixu. Je to relatívne lacný a veľmi efektívny nástroj na oslovenie zákazníkov. Záleží na vás, akú platformu si pre rozosielanie newslettrov zvolíte.
Zo známych sú to zahraničný Mailchimp či Sendinblue. Siahnuť môžete aj po lokálnych riešenia – českí bratia majú napríklad Ecomail alebo Smartemailing.
Výhodou newslettra je to, že ste a zostávate v úzkom kontakte s adresátom. Silná personalizácia a prispôsobený obsah na mieru vám môže priniesť želané konverzie.
Odberateľov newsletra môžete osloviť s unikátnou ponukou napríklad vo výročný deň, kedy sa prihlásili k odberu newslettra. Alebo im viete doručiť veci, ktoré zostali v ich košíku a ponúknuť im ich v zľave.
Niekedy stačí zaslať posledné tri publikované blogy a takto jednoducho sa pripomenúť. Možností pre automatizáciu je veľmi veľa a oplatí sa ich využívať.
Zbierajte poctivo mailové kontakty od návštevníkov vašich stránok aj od zákazníkov. Kvalitne vybudovaná databáza kontaktov je takmer ako svätý grál.
Cenové porovnávače: Rozhoduje vždy cena?
Ak predávate vo vysoko konkurenčnom prostredí, bez cenových porovnávačov sa nezaobídete.
Na slovenskom trhu medzi najznámejšie a najpoužívanejšie cenové porovnávače patria:
Heureka
Favi
Biano
Glami
Najnakup
Pricemania
Najpopulárnejšia je u nás stále Heureka, kde je takmer všetko – od elektroniky až po záhradnú techniku. Za ňou nasledujú cenové porovnávače pre nábytok či kúpeľnový sortiment – Favi a Biano. Glami je cenový porovnávač pre oblečenie a módne doplnky. Na Pricemanii a Najnakupe nájdete množstvo tovaru: od elektroniky cez knihy až po rôzne doplnky. Sú to porovnávače tovaru podobné ako Heureka.
Ak sa venujete predaju sortimentu, ktorý má konkurenciu, určite si na cenových porovnávačoch vytvorte svoj profil a zaraďte tam produktový feed.
Porovnávače umožňujú fungovať aj v režime bez podpory a platby za preklik. Samozrejme, tomu zodpovedá aj dosah.
Napríklad Heureka má premyslený systém a vďaka investíciám do podpory sa veľmi ľahko dostanete aj na prvé pozície vo vyhľadávaní. Alebo si môžete zakúpiť tzv. košík a získate prvé miesto vo vyhľadávaní. Zákazníci majú v tomto prípade možnosť nakúpiť priamo na Heureke.
Ak tak spravia, Heureka si strháva províziu z nákupu. Odporúčame si preštudovať podrobne, koľko a v akých kategóriách strháva Heureka provízie. Môže sa totiž stať, že obrat budete mať vysoký, ale zostanete v mínuse.
Google Ads: Cez platenú reklamu vo vyhľadávačoch získate nových zákazníkov
Google Ads za posledné obdobie prešli mnohými zmenami. Pre eshopy azda najlepšie fungovali kampane shopping a smartshopping. Inteligentné nákupné kampane už však končia. Nahrádza ich Performance max.
Od nich si Google sľubuje prevrat v nakupovaní. Okrem klasických shoppingových výsledkov vo vyhľadávači Google sa totiž výsledky pre nákup zobrazia aj v ďalších kanáloch. Napríklad v Youtube. Performance max si preto žiada dôkladnú prípravu.
Pre eshopy odporúčame spustiť aj kampaň na dynamické vyhľadávanie – Dynamic Search Ads. Funguje napríklad na základe údajov na vašej webstránke a z dát získaných strojovým učením. Výsledky z tejto kampane vás veľmi milo prekvapia. Navyše zistíte, čo ľudia vo vyhľadávači Google skutočne hľadajú a tomu potom môžete prispôsobiť obsah vašich webových stránok či reklám.
Natívna reklama: tvorte obsah
Dôležitou (nie však nevyhnutnou) súčasťou eshopu je obsah – blogy, návody, informácie.
Nech predávate akýkoľvek sortiment, vždy sa hodia užitočné návody, rady, odporúčania alebo len skúsenosti s produktami. Ľudia vyhľadávajú a radi čítajú skúsenosti s daným produktom. Ako ho použiť v praxi, ako sa osvedčil zákazníkom, ako s ním narábajú a čo im priniesol.
Pre predaj produktov pomáhajú aj blogy či tipy. Ak sa do tejto oblasti pustíte, odporúčame zachovať určitú kontinuitu publikovania. Ideálne je v takomto prípade si zostaviť zoznam tém, o ktorých chcete písať a publikačný plán s časmi publikovania.
Určite vám napadne množstvo zaujímavých tém, ktorým sa môžete v blogoch venovať. Nemusia priamo súvisieť s vaším biznisom. Privedú však na vašu stránku ľudí – návštevníkov, ktorí sa chcú niečo dozvedieť.
A je na vás, či ich premeníte na kupujúcich zákazníkov (ktorí sa k vám radi vrátia), alebo ich necháte len tak odísť. Obsah je dôležitý a vy si dajte na ňom záležať.
Pochopiteľne, kým sa váš nový článok či blog dostane medzi ľudí, potrvá to dlhý čas. Vyčleňte si časť marketingových financií na podporu obsahu. Šíriť články môžete prostredníctvom sociálnych sietí, či platforiem na podporu natívnej reklamy akými sú Strossle či eTarget.
Marketingových kanálov, kde by ste sa mohli uplatniť a získať potenciálnych zákazníkov je mnoho.
Ďalšie možnosti napríklad sú:
Influenceri
Affiliate
MarketPlace
V oblasti MarketPlace sa dejú zaujímavé zmeny. Spoločnosť Mall spustila nábor eshopov na svoju platformu. S Marketplace prichádza aj Kaufland, ktorý ponúka zaujímavé podmienky.
Položte si však vždy otázku, čo vám takéto riešenie prinesie a ako to posunie vašu značku. Zhodnoťte všetky pre a proti a až potom sa rozhodnite, či sa vám oplatí vstúpiť do takéhoto vzťahu.
Influenceri môžu vašej značke priniesť nových zákazníkov. Rozhodujte sa podľa referencií. Nemusíte siahať po drahých TOP influenceroch, aj mikroinfluenceri dokážu spraviť zaujímavý výtlak. Vždy si však vyžiadajte popis a podmienky spolupráce, aby ste predišli zbytočným problémom. Viac sa o influencer marketingu dočítate tu.
Affiliate marketing je samostatná kapitola a my sa jej budeme venovať v samostatnom blogu.