Marketing pre cestovný ruch a turistiku má svoje špecifiká. Podchytiť musíme sezónu, ale súčasne mimo nej udržiavať kontakt s cieľovou skupinou. Preto si pripravme vždy celoročný plán aktivít a komunikačné kanály, cez ktoré budeme oslovovať publikum.
Ľudia si doprajú viac, ale lacné dovolenky sú trendom posledného obdobia
Roky v zovretí pandémie a následné uvoľnenie priniesli do cestovného ruchu zmeny. Ľudia si viac doprajú, hoci čísla spred pandémie zatiaľ HORECA nedosahuje. Podľa aktuálnych štatistík si však Slováci aj napriek inflácii svoje požitky neodpustili a radšej čerpali zo svojich úspor.
Vo vyhľadávačoch dominovalo kľúčové slovo lacná dovolenka. Nárast vyhľadávania kombinácie lacná dovolenka alebo lacný hotel vzrástol o 56 %. Čo však nemusí byť strašiakom. Určite však doplňte tieto frázy do reklamných účtov a sledujte výkon.
Sociálne siete ako magnet destinácií
Ukážte vašim zákazníkom, čo ich na dovolenke čaká. Skvele na to poslúži formát Reels, ktorý sa stáva čoraz obľúbenejším a Instagram ho vo veľkom podporuje.
Reels je kratšie video, ktoré vystihne jedinečný moment pobytu povie zákazníkovi viac ako dlhé popisy. Nájdite tie najlepšie miesta v destináciách, ktoré ponúkate a pripravte si zaujímavé videá. Zídu sa počas celého roka.
Zákazníci si dovolenky plánujú. Aj pol roka vopred
Dlhšiu dovolenku si plánujeme vopred. Prieskumy naznačujú, že to je až 6 mesiac skôr. Myslite na to. Už v tomto procese by ste mali reklamou zachytiť zákazníka a pracovať s ním. O tom, ktorú destináciu si nakoniec zvolí často rozhoduje pocit. Takže, videá, obrázky, influenceri a dobré recenzie od tých zákazníkov, ktorí už s vami cestovali.
Akú reklamu na sociálnych sieťach?
Firemné účty na Facebooku a Instagrame už sú dnes nevyhnutnosťou. Dobré je však byť aj na Pintereste a TikToku. Pozor však na kvalitný obsah, pretože na ňom záleží čoraz viac.
Pre sociálne siete je dôležitý publikačný plán a k nemu aj marketingový rozpočet. Pretože organický dosah príspevkov je nízky, treba ich naliať do reklamy a tak ich dostať k cieľovej skupine.
Ak vaša webka funguje ako eshop a dá sa z nej priamo objednať a zaplatiť dovolenka, skúste priamo predajnú reklamu. Ak zbierate kontakty a následne sa dohadujete s klientom o ďalších podmienkach a špecifikách dovolenky, skúste lead kampaň.
Pri správnom nastavení formulára a copywritingu by z nej mohli vypadnúť zaujímavé čísla. Samozrejme, predajné oddelenie musí byť pripravené na komunikáciu a rýchle obvolanie, aby leady neprepadli. Ľudia totiž hľadajú aj u konkurencie a kto sa skôr ozve, ten aj spravidla vyhráva. Preklopenie kontaktu na konverziu tak zostáva na šikovnosti predajcov.
Pravidelne optimalizujte webovú stránku, kontrolujte jednotlivé procesy pri vypĺňaní kontaktných formulárov. Zbierajte len tie údaje, ktoré potrebujete a zbytočne nezaťažujte zákazníkov.
Založte si účet na TikToku
Sociálna sieť TikTok má obrovskú popularitu najmä pri najmladšej vekovej skupine. Postupne sme však pribúdajú aj staršie ročníky. Práca s obsahom pre TikTok je náročnejšia, nestačí len recyklovať príspevky z Instagramu či Facebooku.
Originálny videoobsah je to, čo si užívatelia siete žiadajú. Od toho závisí aj vaša popularita. Možnosti kreativity sú v tomto prípade nekonečné. Takže sa pustite do toho. Pravdepodobne aj na Slovensku bude v blízkej dobe možnosť inzerovania cez TikTok.
V Čechách už túto funkcionalitu majú. V tejto sociálnej sieti vidíme silný potenciál pre marketingové aktivity v nasledujúcom období.
Oplatí sa ešte písať blogy?
Cestovateľské blogy sú stále atraktívne, avšak aby neboli nudné, obohaťte ich o zaujímavé videá, fotografie alebo aj krátke podcasty. Klasický textový blog už nie natoľko zaujímavý, ako keď ho nabijete pútavým grafickým, obrázkovým a zvukovým obsahom.
Zamerajte sa na to, čo ľudí najviac zaujíma a čo ich môže pritiahnuť. Takto si udržíte pozornosť zákazníkov aj mimo sezóny alebo ich nalákate na iný typ dovolenky.
Blogy samozrejme pomáhajú aj pri vyhľadávaní v Google. Preto pri písaní a tvorbe obsahu dbajte na základy SEO. Každá stránka by mala mať aspoň vlastný metatitulok a metapopis. Doplňte v texte aj odkazy na iné podstránky, pomenujte správne obrázky a videá.
Pri vyhľadávaní totiž Google nemusí zobraziť len text, ale obrázok alebo video. Vplyv na to má relevantnosť vášho obsahu k vyhľadávanej fráze. To, na akých miestach sa v organickom vyhľadávaní umiestňujete a aké kľúčové slová ľudia v súvislosti s vašou cestovnou agentúrou vyhľadávajú, zistíte napríklad cez tool Collabim či Semrush. Je ich mnoho a záleží na vašich preferenciách.
Podcasty: Dobrodružstvo rozprávania
Podcasty sú čoraz obľúbenejšie. Počas pandémie rástla ich počúvanosť a tento trend naďalej pretrváva. Cestovateľský podcast sa môže stať súčasťou vášho marketingového mixu.
Odprezentujte všetky zaujímavé témy, zaujímavých ľudí-cestovateľov, či obľúbené destinácie. Do pútavého rozprávanie jemne zakomponujte aj informáciu o vašej ponuke. Odporúčame tak spraviť v úvodnej časti podcastu.
Čo všetko potrebujete pre nahranie prvého podcastu sme spísali v tomto blogu. Riešením je tiež zaplatiť si podcastové štúdiom pozvať si naraz viacero hostí a naraz nahrať viac materiálu. Ten potom môžete priebežne publikovať.
Určite svoj čas investujte aj do tvorby podcastov alebo videopodcastov. Podľa možností a rozpočtu. Nezabudnite ani na distribúciu. Okrem Spotify sú aj ďalšie možnosti, o ktorých sme písali tu.
To je len stručný prehľad aktuálnych trendov, ktoré môžete využiť v marketingu pre cestovný ruch a turizmus. Radi vám pripravíme komplexnú marketingovú stratégiu s využitím najnovších poznatkov z oblasti neuromarketingu. Zlepšite vašu komunikáciu a využite naše skúsenosti.