7. apríla 2022 sa konala v Prahe konferencia SEO Restart po dlhšej odmlke. V iFocus sme neváhali a rozhodli sme sa túto informáciami nabitú konferenciu navštíviť. Vychutnať si obdobie po zvoľnení Covid omedzení, nie len na Slovensku, ale aj v susednom Česku a nasať tak nové informácie, alebo si potvrdiť správnosť interných postupov. Tešili sme sa viditeľnému, rastúcemu záujmu a povedomí SEO nie len medzi zúčastnenými agentúrami ale aj klientami, kedže aj naša spoločnosť iFocus ponúka SEO služby svojim stálym ale aj novým klientom.
Prednáškový program bol plne nabitý a bolo čo celý čas sledovať. Spísali sme si teda poznámky ku každej časti programu pekne po poradí, aby ste sa to najdôležitejšie dozvedeli aj vy, čitatelia našeho iFocus blogu.
Eliška Bielková – Proč by se měl SEO specialista zajímat o Pinterest?
Prečo by sa mal SEO špecialista zaujímať o Pinterest, keď sa jedná skôr o sociálnu sieť ako o vyhľadávač? Prednáška sa zaoberala dôvodmi prečo sa tejto platforme venovať, ako funguje a ako s ňou pracovať tak aby priviedla nových zákazníkov a obsadili ste aj vďaka nej prvé miesta vo vyhľadávaní v Google ale aj v Zozname.
Po Covide bol logicky identifikovaný nárast pinov v segmente jedlo, pitie a pokles v cestovaní. Zo stredne dlhého časového obdobia je ale očakávaný nárast a tak výber správne zvolených takzvaných pinov a kľúčových slov pre nich je pomerne dôležitý.
Ako dôležitý krok je mať overenú doménu vlastného webu a preto je potrebné mať Pinterest účet prepnutý do Business módu. Pre weby s veľkým počtom produktov je možnosť využiť Pinterest XML feed pre masívnejší import. Dôležité je pri údajoch v XML feede dohliadnuť na správne vyplnený titulok, kategóriu, obrázok a skladovosť.
Práve Pinterest nezobrazí produkty, ktoré nie sú na sklade. Samozrejme je tu aj možnosť nahrať produkty, ktoré nie sú skladom a to cez rozšírenie v browseri, kde sa načítajú fotografie a tie sa potom vyberú. Asi najpomalším spôsobom je tu možnosť ručne nahrať obrázok a postupne vyplniť údaje.
Benefit pre SEO špecialistu je viditeľný ako výsledok vo výsledkoch. Pre Google Search je to jeden výsledok v Google Images viac výsledkov so zobrazením vloženej informácie. V prípade Seznamu sú to 3 až 4 výsledky.
Pre tvorcu Pinterest profilu je dôležité udržiavať aktívny profil, zdieľať a komentovať, ale aj ukladať cudzie piny do napríklad boardu s názvom “inšpirácia” na vlastnom profile. Pre ľahšie grafické spracovanie výstupov má Canva Pinterest Pin Templates – preddefinované formáty na rýchlejšiu editáciu grafického výstupu.
Ak je profil aktívny niekoľko dní týždenne jeho spätné odkazy majú vplyv na ranking webu a nejedná sa o kanibalizáciu v rámci výsledkov.
Pinterest plánuje v dohľadnej dobe podobný video formát ako Reels z Instagramu nazvaný Pinterest Takes. Pre Nemecko je možné označiť fotku a povoliť tak priamy predaj z fotografie.
Pre spomenuté benefity a už dostupné oficiálne nástroje je Pinterest vhodným marketingovým nástrojom a aj ako vhodná voľba nie len pre inšpiráciu v momentálne neistej dobe.
Zdeněk Dvořák – Best practice pro organicky úspěšný článek: Premisy, data, nástroje
Píšete články často a dlho, ale chcete aby priviedli vhodnú a relevantnú organickú návštevnosť? Zdeněk sa venoval na svojej prednáške ako vhodne upraviť svoj obsah, vylepšiť ho a nakoniec výsledky zmerať.
Všeobecné dáta napovedali za rok 2021, že 90% obsahu nemá skoro žiadnu návštevnosť. Tu je priestor na písanie kvalitného obsahu. Mix výsledkov eshopu a jeho článkov vo výsledkoch pod inzerciou Google Ads je šanca, že dôjde k nákupu. Na to presne slúžia vo výsledkoch vyhľadávania takzvané združené výsledky, kde sa zobrazia 2-3 výsledky spolu. To je dôkaz, že s kvalitnejším obsahom voči konkurencii dokáže aj malý hráč docieliť dominanciu. Obsah musí byť nielen lepší od konkurencie, ale ten najlepší obsah vo vyhľadávači.
Vhodne poslúži prieskum, čo ľudí zaujíma a takto vypublikovaný článok dostať do indexu a priebežne ho vylepšovať. V ďalšom kroku si vybrať takzvané “seed word” – základové slovné spojenie a identifikovať jeho podskupiny. Z tohto kroku smerujú dve riešenia, napísať viac článkov, alebo dať obsah do jednej skupiny – článku. Tu je vhodné použitie takzvaných n grams (1 grams – jedno slovo štatisticky sa opakujúce, 2 grams a 3 grams – dve až tri opakujúce sa slovné spojenia). Pre hodnotenie množstva zopakovaných slov v obsahu prípadne použiť browser extension.
Dôležitý krok je pozrieť si články konkurencie, v čom je ich článok lepší a poskytnúť lepší obsah, lepšie spracovaný článok. Pre prieskum konkurencie vhodne poslúži poľský nástroj SurferSEO.
Vhodným tipom je v titulke článku použiť verzálky pre identifikáciu charakteru informácie napríklad (NÁVOD), alebo superlatív (NAJLEPŠÍ). Taktiež nepodceniť rich snippets FAQ, napísať neúplnú otázku a odpoveď s preklikom na web.
Dosť vhodným slovným termínom je “ako niečo”, “prečo niečo”, čo v prípade napríklad Alza eshopu viedlo až k zahrnutiu takýchto článkov do štruktúry webu (Napríklad: Ako vybrať inteligentné hodinky?, Prečo si zaobstarať smart hodinky?)
Ďalším vhodným krokom je najdôležitejší obsah vložiť do hornej časti webu, či to je už tabuľka, alebo najdôležitejšia “call to action” v podobe “top header” prekliku. Ak je obsah štruktúrovanejší určite je vhodná osnova na úvod, takzvané kotvičkové odkazy.
Propagácia samotného článku je krokom veľmi dôležitým. Vhodne môže poslúžiť citlivo zvolená sekcia vo Wikipédii “napísali o nás” alebo Heureka recenzia (hoci jej link obsahuje nofollow atribút). Každopádne sa treba vyzbrojiť trpezlivosťou, keďže skôr ako za 2 – 3 mesiace sa článok na strategické miesto vo výsledkoch nedostane.
Daniel Duriš – Úspešné migrácie veľkých webov: príprava a proces
To že migrácie veľkých webov sú pomerne dosť problematické a priamo úmerné veľkosťou spoločnosti a jej samotného webu sa venovala prednáška Daniela Duriša z Basta Digital. Často však, a to je podceňované, úspešnosť migrácie záleží od štruktúry korporácie (oddelenia ako SEO, obsah, digitálny marketing, marketing, pr, brand manažéri, technické oddelenie, produktový manažéri, právnici) a komunikácie s jednotlivými oddeleniami.
Najväčší problém môže spôsobiť chýbajúca komunikácia so správnym oddelením v spoločnosti v konkrétnej chvíli, ale aj chýbajúce technické podklady ako môžu byť historické crawl dáta, zoznam URL adries alebo údaje o zmenách v dizajne.
Často chýbajúce dáta sú po zapracovaní migrácie napríklad informácie o indexácii, nastavenia canonicals, zmena štruktúry webu, nedostatočné presmerovania, aktuálne bežiace platené reklamy, neaktualizované sitemapy, nadmerný počet chybových stránok 404, Internal Server Error 500, čiastočne alebo výrazne zmenený alebo priam odstránený obsah, chýbajúce analytické kódy.
Nahliadať na migráciu ako nie len na konkrétny presun pod technickým dozorom, ale aj ako priestor na vylepšenie obsahu je viac než žiadúce ako aj priestor na participáciu pri vylepšení alebo dokonca vývoji samotného CMS systému. Pri vývoji CMS je vhodné byť aktívny a ideálne maximalista, ale taktiež očakávať kompromis a vedieť definovať priority. To je dôležité pri rozhodovaní pri výbere dôležitých bodov, aby sa vedelo čo určite zapracovať.
Vzhľadom na štruktúru spoločnosti je dôležité mať zadefinované role s klientom a budovať si vzťah s vývojármi aby zmeny boli pravidelne zapracované a aktualizácie aby prebiehali v čas kedy je nižšia návštevnosť. Komunikovať s PPC oddelením, kedy očakávať zmeny a včas poslať informáciu o zmene.
Pred migráciou je dôležitým krokom spraviť crawl celého webu aspoň dvakrát, export databáz a URL adries ako aj starých sitemáp. Nezabudnúť na implementáciu Google Analytics a na Google Search Consolu. V prípade ak už neexistuje starý obsah, zobrať ten zo zálohy Archive.org.
Nastavenie presmerovaní je základom. Aktualizácia Google Search Console nástroja a po 2 – 3 dňoch skontrolovať indexáciu. Prejdenie si celého webu, jeho šablón, či je “meta name content” nastavený ako “index, follow”. Kontrola robots.txt je definitívne na mieste. Netreba podceniť obsahové zmeny v nadpisoch h1 a h3 a taktiež zapracovanie open graph ako twitter cards (korektná viditeľnosť v sociálnych sieťach).
Vyhodnotenie rýchlosti cez Core Web Vitals použite ako indikatívne a v prípade eshopov si určite skontrolujte externé feedy v porovnávačoch. Celkový migračný check list od Basta Digital nájdete na: https://bit.ly/3kGd261
Martin Michálek – Rychlost webu pro marketéry krok za krokem
Určite netreba podliehať panike. Rýchlosť webu už nie je výsostnou výhodou a pýchou len pre web developerov, ale požaduje ich od nás aj samotný Google. Martin sa zameral na čiastočnú ukážku procesu ako pri úprave webu pre jeho lepšiu rýchlosť postupovať a tak uľahčiť prácu aj samotným vývojárom.
Metrika ako “Content full paint” popisujúca zobrazenie obsahu na stránke je veľmi informatívna. Pri údaji ako FCP (First Contentful Paint) pod hodnotu 0.1 je pozitívny signál pre lepšiu konverziu – bola identifikovaná korelácia.
Každopádne pri metrikách od Light House treba byť obozretný. Odhady rýchlosti tohto rozhrania sú pre istý kontext a sú uvedené pre jedno zariadenie a teda testovaný web je testovaný pre veľmi slabý mobil. Ďalšou dôležitou informáciou je, že sledovanie užívateľov prebieha len z aktuálnej lokality – EU. Netreba zabúdať, že Light House Score nie je Web Vitals. Taktiež sa líšia údaje z Light House a jeho extension. Web Vitals extension sa na základe potvrdenia od Addy Osmani dopytuje databázy dát od Google.
Pri testovaní je skúšaná konkrétna stránka a to najčastejšie homepage. Čo je však potrebné je celá skupinu podstránok z napríklad konkrétnej kategórie alebo celú doménu.
Dáta pre doménu je možné získať z Page Speed Insights. Vhodným odporučením je nástroj Pagespeed dashboard. Pre informáciu o percente URL adries spĺňajúcich požiadavky rýchlosti vhodne poslúži Search Console Page Experience. Skupiny podstránok je možné identifikovať v Search Console v sekcii zariadenia pre tie adresy, ktoré to spĺňajú alebo nespĺňajú. Seach console metrika pre konkrétne zariadenia ako napríklad mobil. Search Console stránky ak je testovaných URL veľa tak určite sledovať metriku ako LCP, ktorú je pri zlých výsledkoch potrebné optimalizovať.
Výhodou Pagespeed.cz je možnosť sledovať aktuálny stav stránok, ale aj ich vývoj v čase.
Samotný už spomenutý Light House je dobrý ak web ešte nebol optimalizovaný. Avšak v priebehu samotnej optimalizácie už poskytuje moc všeobecné rady.
S praxe zazneli aspoň najhlavnejšie postrehy ako napríklad, že samotný carousel je peklom pre metriky. Určite sa treba vyvarovať inline css zápisom. Pri optimalizácii je dôležité identifikovať najdôležitejšie skupiny URL adries k optimalizácii.
Šárka Jakubcová – Redesign iVysílání České televize z pohledu SEO
Veľmi dôkladne vystavaná prednáška na príklade, aké nástrahy a dobrodružstvo môže priniesť prestavba samotného webu online video platformy ČT. A aké to je podielať sa na redizajnu webu s desiatkami miliónov stránok. Čo všetko priniesla takáto migrácia bolo pomerne dôkladne ilustrované na pokusoch a omyloch, nájdeniach a riešeniach pri tejto komplexnej prestavbe.
Identifikácia nesprávnych presmerovaní a dlhý reťazec presmerovaní 301 nebol jediný z nich. Dokončenie HTTPS migrácie viedlo k duplicite adries s lomkou na konci ale aj bez nej (end slash vs non slash). Následné zjednotenie pre redirekty a verzovanie URL adries. Usporiadanie linkovania z pätičky webu (jeho footeru). Zablokovanie indexácie (noindex, robots) pre zbytočné URL v indexe Google, hlavne pre formuláre. V ďalšom kroku zamedzenie tvorby zbytočných URL (string na konci alebo číselný údaj)
Po všetkých nájdených chybovostiach po prvých spusteniach webu viedli kroky k vytvoreniu SEO checklistu. Kontrola samotnej architektúry URL adries a distribúcia samotného obsahu. Nastavenie samotného renderovania HTML vo workframe React. Identifikácia kvality obsahu a jeho samotná administrácia. Onpage optimalizácia a optimalizácia videí, ktoré nie sú klasicky v HTML tagu. Implementácia štruktúrovaných dát a nakoniec nastavenie permanent redirect cez 308 sú len časť zo zrealizovaných zapracovaní. Viac sa dočítate v prípadovej štúdii na ČT Medium blogu.
Martin Pichlík – Share of Voice – Nejpřísnější metrika všech SEO reportů
Zamyslenie s prínosom konkrétneho riešenia – metriky, kedy viditeľnosť a návštevnosť je jedna z najdôležitejších metrík pre SEO sa Martin zameral na spojenie oboch v metrike pod názvom Share of Voice a porovnal ho s market share v Collabim nástroji alebo s Share of Search. Názorne pripravil dataset pre ďalšie spracovanie exportovaného buď z pripravenej analýzy kľúčových slov alebo Collabimu a následne ukázal prepočet SOV.
Radim Daniel Pánek – Milisekundy vydělávají miliony, tak nenechte nakupovat Vaše zákazníky u konkurence.
Radim sa venoval téme vitality webov z pohľadu užívateľov. Ako sa kvalita eshopu podpíše na kúpnej sile a celkovému zážitku zákazníka a čo môže taký návštevník webu zažívať hoci web sa vám môže zdať skvelý.
Dôsledky práve nie dobre fungujúceho webu sú celkom zrejmé. Menovite to sú často finančné straty, poškodenie mena, nemožnosť vstúpiť na iný trh, nedokončené nákupy, samotný odchod užívateľov ku konkurencii, zaplnený support a v konečnom dôsledku drahé opravy chýb nahlásené v lepšom prípade zákazníkmi. Celé v jednom sa to z hladiska hostovania podpíše aj na drahej prevádzke na cloud riešení.
Častou chybou je neodhalenie chýb v predproduction prostredí, inými slovami testovanie v prostredí pred spustením neodráža reálne nároky a testovacie workframy sú stavané skôr na situácie mimo prevádzku. To že milisekundy zarábajú milióny dokazuje aj report od Deloitte Ireland LLP.
Dostupný a rýchly web kvalitnú dostupnosť pre návštevníkov pomôže zlepšiť sales vo funnely, zvýši page views a podpíše sa na celkovom zlepšení biznisu. Príkladou z praxe bolo veľa, ale na ukážku Radim zazdieľal čísla, ktoré dokazovali, že maloobchodné konverzie narástli o 8.4%, priemerná hodnota objednávky vzrástla o 9.2% a zvýšenie page views narástlo o 5.2%.
Ukážky case studies sa nachádzajú aj na oficiálnom webe Web.dev, kde spoločnosti potvrdili po zapracovaní zmien zlepšenie výsledkov. Spoločnosť ako Swappie zaznamenala 42% nárast a Vodafone 31% zlepšenie. Pre projektovejšie uchopenie zmien boli odporučené nástroje ako Solarwinds, Pingdom, Sitespeed, Lighthouse a Speedcurve.
Z praktických príkladov postupov zazneli ako testy často krát na vyžiadanie CTO spoločnosti prebiehajú po polnoci a tak testy poskytnú dáta, ktoré nie sú reálne a nedá sa o ne oprieť – nereflektujú reálnu prevádzku webu. Záťaž na back-end má vplyv na front-end. Dôrazne nebolo odporučené merať rýchlosť webu z browseru, ktorý je zásadne ovplyvnený nastavením hardweru a softweru a tak nástroj ako Lighthouse je použiteľný len pre indikáciu.
Ak je potrebné vedieť čo zažívajú zákazníci na webe naozaj je potrebné opakovane testovať cez deň. Vhodným riešením je použiť testovanie v Kubernetes K8s. Nemali by sme zabúdať testovať nie len Core web Vitals, ale aj samotné nároky na pamäť. Testovaním landing page nie je pokrytá celá “customer visitor journey” a tak netreba vynechať testovanie webu, aj keď je užívateľ prihlásený.
Pri reportingu metrík pre klienta bolo ako príkladne uvedené použitie “dovetku” k štatistikám spolu s odporučením, kedy klient bude lepšie vedieť čítať v poskytnutom reporte. (príklad: V pondelok od času XX:XX po čas XX:XX sa o XX% spomalilo načítanie produktov, zvážte pridanie XY)
Pavel Ungr – Proč je projektové řízení v SEO důležitější než SEO
Pavel začal pochvalou českého osadenstva konferencie. České firmy vedia perfektne analýzu klíčových slov, celkové SEO analýzy, ale nie až tak dobre dotiahnuť SEO projektovo. Na základe príkladov z vlastnej 16 ročnej praxe ukázal, ako je potrebné proces plánovať strategicky a nastaviť ho a riadiť.
Zo všeobecných dát zaznelo, že ak nenarastie biznis medziročne o 10% tak sa dá považovať za klesajúci. Pre správu SEO projektov Pavel odporučil SiteBulb nástroj. Na sledovanie zapracovaní podotkol, že používať je možné čokoľvek od Zappier, Asana, Basecamp, Trello, alebo jeho český ekvivalent Freelo, prípadne teraz už platený nástroj If this than that – IFTTT.
Určite nezabudnúť na copywriting. Vedieť spísať zadania pre content tvorcov a samozrejme vedieť posúdiť dobrý a zlý text – vedieť identifikovať prínos. Pre pravidelný monitoring celého správania webu z hladiska zapracovania SEO úloh určite skúsiť script riešenie od Jaroslava Hlavinku napísane v PHP s názvom SEO-robot na Githube.
Richard Klačko – Investice do SEO? Vypočítejme si potenciál…
Časté otázky pred vstupom do SEO projektu typu “Aký rast webu v organike odhadujete”, alebo “Čo mi investícia do SEO prinesie?” sa snažil zodpovedať Richard. Nesnažil sa ich však zodpovedať na základe pocitu alebo intuície. Rozprával o internom nástroji od spoločnosti Taste, a.s. (https://taste.cz/) kde sa snažia prísť na riešenie, kde sa je možné oprieť o dáta. Nástroj s názvom “Ospet” nielen odhadne potenciál v organickom hľadaní ale dokáže zrealizovať aj kalkuláciu tržieb. Ako bonus pracuje aj so štatistickou odchýlkou, ktorú je možné ovplyvniť či už z importovaných dát z Google Analytics alebo z iných zdrojov.
Marek Prokop – Analýza klíčových slov v R
Marek Prokop sa zameral na pretrvávajúci postup analýzy kľúčových slov v Exceli. Spomenul pretrvávajúce výhody Excelu, ale veľmi šikovne poukázal na výrazné nevýhody pri spracovaní aktualizácie (opakovanej analýzy) týchto dát po žiadosti klienta, alebo ak to situácia vyžiada.
Do kontextu s “možným” uľahčením si práce dal do kontextu NLP a machine learning (strojové učenie). Tu však zaznelo, že ešte stále sa tieto riešenia nie tak celkom dajú použiť. Posudzujú totižto hovorový a písaný jazyk a vyhľadávacie slovné spojenia sú veľakrát negramatické a nesyntaktické – jedná sa ako keby o iný jazyk.
V prípade ak sa jedná o analýzu kľúčových slov s viac ako 10 000 + slov je takáto analýza omnoho efektívnejšia a ľahšia práve za použitia jazyku R. Na pomoc tak prichádza destkopové riešenie R Studio, ale taktiež dnes už možnosť R Studia Cloud.
Pre spracovanie kľúčových slov a ich postupnú konsolidáciu je možné použiť ako vstupné dátové zdroje najrôznejších nástrojov ako Marketing Miner, Search Console, Google Ads Keywords Research Tool. Následne v R jazyku prebehne normalizácia vyhľadávacích slovných spojení.
Skoro automaticky sa zjednotia slovné spojenia, ktoré sa líšia len interpunkciou, slovné spojenia v slovných spojeniach a kolokácie. Z prieskumu priebežných výsledkov sa vypozorujú typické vzorce, ktoré sa následne naformulujú ako regulárne výrazy (regular expression).
Ideálnym vodítkom pre postupný prechod od Excelu k R je online kniha, ktorú Marek Prokop spísal vo veľmi prehľadnej webovej forme. Najnovšie informácie o R jazyku a jeho najnovších takzvaných “packages” nájdete na pravidelne aktualizovanej stránke Rweekly.