SPOTIFY: Oplatí sa mi inzerovať?

od | okt 7, 2020

Spotify, streamovacia služba, prináša nové možnosti inzerovania.  Stále nová platforma pre počúvanie hudby ponúka možnosť propagovania služieb alebo výrobkov cez audio formát alebo cez bannerovú reklamu.

Ako funguje Spotify?

Spotify svojich užívateľov delí na dve hlavné kategórie. Tí, ktorí službu využívajú bezplatne a tí, ktorí si za službu platia. Bezplatní užívatelia sú registrovaní cez email alebo sociálnu sieť. V pravidelných intervaloch sa im spúšťa audio reklama, či už od rôznych brandov alebo priamo od Spotify.

Platení užívatelia majú zatiaľ výhodu, pretože ich reklama nezasahuje. Otázne je dokedy. Okrem toho platené profily na Spotify majú aj iné výhody, tie sa však týkajú najmä počúvania hudby.

Ako na inzerciu na Spotify?

Ak by ste očakávali, že Spotify funguje podobne ako Google Ads alebo Facebook, a to spôsobom, že je k dispozícii reklamný manažér, kde si nastavujete a spravujete svoje reklamy, tak čiastočne máte pravdu. Nám sa podarilo vytvoriť takýto profil, no už sme ho nedokázali aktivovať. Dôvod je jednoduchý, ide o Beta verziu, ktorá môže využívať len úzky okruh marketérov z vybraných krajín. Inzerovanie sa tak zatiaľ uskutočňuje prostredníctvom tretej strany – agentúry, ktorá sa stará o nastavovanie, spúšťanie a optimalizáciu reklám.

Spotify (v zastúpení agentúry) počet platených a neplatených profilov pre Slovensko nešpecifikovalo. My sme so spoločnosťou, ktorá Spotify rieši pre Slovensko komunikovali a zisťovali sme najmä spôsoby a možnosti cielenia pri rôznych rozpočtoch.

Cieľovka – zatiaľ najmä Bratislava

Najlepšia cieľovka je zatiaľ stále v Bratislave a okolí. Spotify počúvajú najmä mladí ľudia do 25  rokov, hoci popularita rastie a dostáva sa aj k starším ročníkom. Spotify cieľovku do 25 rokov označil za najsilnejšiu. Tomuto veku by ste mali prispôsobiť aj tone of voice reklám a bannerov.

Na Spotify spravíte najväčší zásah tak, že budete kombinovať reklamné formáty – to znamená, že audio aj bannery. Audiospoty prinášajú vysoký traffic, pretože užívatelia počúvajú hudbu najčastejšie so slúchadlami na ušiach a pracujú. To znamená, že obrazovku až tak často nesledujú a tak zásah benrom sa znižuje. Ak však mate rozpočet aj na bannery, určite do nich investujte. Bannery musíte nadizajnovať samostane pre desktop a samostatne pre mobilné aplikácie.

Takto skombinovaná reklama sa najviac hodí pre propagáciu brandu. V minulosti šla úspešne na Spotify aj reklama na nábor zamestnancov, ale podobná sa už dlho neobjavila.

Koľko ma to bude stáť?

Ak chcete začať s reklamou na Spotify, pripravte si základný budget 1250 eur. K tomu však ešte musíte buď vo vlastnej réžii alebo externou službou pripraviť audiospoty a prípadne aj bannery. Výroba audiospotu sa dá spraviť v lokálnych rádiách do 200 – 300 eur. Závisí, ako si to vykomunikujete a čo všetko chcete, aby odznelo  v audiospote 😊 Spotify ide na impresie, platíte za 1000 vypočutí reklamy. Audio spot nie je možné žiadnym spôsobom preskočiť a neplatiaci užívateľ si ho jednoducho musí vypočuť. Dôležité je v tomto prípade preto správne nastaviť frekvenciu spotov, aby sa nestali otravnými.

Veľká testovačka: Testovali sme rôzne playlisty a spustené reklamy počas jedného týždna. Výsledok?

Inzerovať na Spotify zatiaľ zrejme menšie firmy a spoločnosti pre vysoké náklady nebudú. My sme spravili jednoduchý test, ako cielia veľké firmy. Streamovacia služba má zatiaľ niekoľko nedostatkov, ktoré veríme, že v blízkej dobe dotiahnu a inzercia sa stane aj pre vyššie náklady zaujímavý aj pre menších či lokálnych hráčov.

Počas jedného týždňa sme počúvali rôzne žánre hudby a očakávali sme, že takto špecifický playlist do seba prepašuje aj osobne cielenú reklamu. Samozrejme, boli to len očakávania. Na Slovensku veľa inzerentov na Spotify nie je, preto na všetkých playlistoch zneli tie isté reklamy. Vysoká frekvencia tých istých reklám (spravidla 10x počas niekoľkých hodín), nešťastné cielenie. Pri extrémne tvrdej hudbe (grindcore) vyznieva pozvanie privej digitálnej devy vypočuť si jej hudbu groteskne. Podobne pri iných typoch playlistov vyznievajú pozvania na lacný nákup kuracích pŕs. Toto sú muchy, ktoré by mal Spotify vychytať a reklamu viac personalizovať a cieliť podľa často prehrávaných playlistov.

Z doterajších skúseností tak vyplýva, že reklama na Spotify sa oplatí veľkým spoločnostiam s veľkým rozpočtom a širokou cieľovou skupinou. Marketéri zvyknutí na detailné cielenie a optimalizáciu z Facebooku či Google Ads si na svoje neprídu vôbec. Veríme, že je to len otázka času, pretože možnosti reklamovania na Spotify a personalizácie reklamy sú obrovské. Tešíme sa na to.

Autor: iFOCUS
Sme nadšenci do online. Je to vášeň, inštinkt, ktorý nás ťahá k výzvam.