Vlastné fotografie dajú vašej značke originálny imidž. A zákazníci to ocenia.
Po obrázkoch z fotobanky siaha občas asi každý z nás. Niekto stále, niekto menej pravidelne. A v tom je ten zádrhel – každý používame rovnaké fotografie na odlišnú komunikáciu. Čo tak siahnuť po vlastných fotkách a vytvoriť si poriadny imidž? Táto investícia má mnoho výhod.
Online ponúka množstvo dostupných fotografií, zdarma alebo aj za určitý poplatok. Mnohí využívame bezplatné fotografie, mnohí siahneme po platenej fotobanke. Nie je to však to najšťastnejšie riešenie. Z času na čas samozrejme môžeme pre rýchle potreby využiť aj snímku z fotobanky. Vhodnejším riešením je však budovať si vlastnú fotobanku, podľa vlastných potrieb.
Úskalia bezplatných fotobánk
Z voľnej fotobanky si môže snímku vziať ktokoľvek a použiť ju do vlastnej reklamy, na sociálnu sieť či na stránku. Tým sa vytráca prvok originality, ktorý zostáva už len na úrovni textu (hoci niekedy ani tam nie😊 ). I keď takúto fotografiu dotvoríte, vždy tu zostáva strašiak v podobe ošúchanosti.
Navyše voľné fotobanky majú len veľmi malý a úzky okruh tém a k nim prislúchajúcich fotografií, z ktorých môžete čerpať. Trafiť presne snímku do myšlienky, ktorú chcete odprezentovať býva aj časovo náročné. Hľadáte hodiny a práca stojí.
Spravidla ide o kvalitné fotografie, ktoré sú však príliš všeobecné. Ale i tu sa dá samozrejme nájsť niečo unikátne. Pristupujte však k takýmto fotobankám vždy prísne kriticky a zvážte, či nie je lepšie vytvoriť si vlastný obrázok alebo siahnuť radšej po platenej fotografii.
Platené fotobanky sú lepšie riešenie
Platené snímky sa vyznačujú vysokou kvalitou. Ich použitie je však často limitované nielen vaším rozpočtom, ale tiež rozsahom zakúpených autorských práv. Pri každej platenej fotobanke si preto vopred prečítajte podmienky používanie zakúpených snímok.
Nie každú snímku totiž môžete použiť do reklamy. Niektoré sú obmedzené len použitím do médií. V platených fotobankách môžu byť tiež fotografie s obmedzenou licenciou. To znamená, že si kúpite licenciu na fotografiu napríklad na jeden rok. Po uplynutí tejto doby už snímku nesmiete použiť.
Odporúčame vždy pozorne sledovať podmienky využívania, pretože platené fotobanky majú svojich agentov, ktorí vyhľadávajú nelegálne použitie a to prísne pokutujú. Porušenie licenčnej zmluvy by vás tak mohli vyjsť veľmi draho.
Platené snímky sú vhodné najmä ako ilustračné fotografie k blogom či na sociálne siete po drobných úpravách. Ak si grafiku pripravujete vo vlastnej réžii, skúste ich skombinovať šablónami príspevkov, ktoré poskytuje grafický editor Canva. Veľmi jednoducho sa dajú aplikovať na väčšinu brandov a v základom režime sú bezplatné.
Vlastná fotobanka je ideálnym riešením
Vlastné snímky sú dôležité a potrebné. Z jednej strany ich zákazník veľmi citlivo vníma a vidí, že ste to skutočne vy. Z vašich fotografií sa tak dozvie, čo ponúkate, ako vyzerá služba či produkt v skutočnosti. Kvalitná vlastná fotografia sa podieľa na zážitku, pôsobí dojmom, ako keby bol zákazník vo vašom obchode. Cez ňu sa mu dokážete priblížiť oveľa viac ako len cez ilustračný snímok stiahnutý z voľnej databázy obrázkov.
Z druhej strany sú fotky vaše a môžete s nimi pracovať podľa vlastného uváženia.
Ako na vlastné obrázky?
Nafotiť si vlastné snímky môžete sami alebo ak si na to netrúfate, oslovte profesionálov. Na webovú stránku odporúčame dávať kvalitné fotografie, ktoré spĺňajú všetky nároky na pútavý dizajn. Často sa stáva, že eshopy uvádzajú produkt na fotografii s poznámkou, že ide o ilustračný obrázok. Dochádza potom k zbytočným komplikáciám s výmenou tovaru alebo k negatívnym recenziám v cenových porovnávačoch, na sociálnych sieťach či v Google Moja Firma, pretože zákazník je sklamaný z toho, že vec, ktorú si kúpil, nezodpovedá v skutočnosti tomu, čo videl na obrázku vo vašom eshope.
Ak si obrázky pripravujte sami alebo vám ich fotí profesionál, získavate možnosť nafotiť výrobky z rôznych uhlov pohľadu, prípadne vytvoriť dokonalý 360 stupňový snímok. Áno, to sú tie obrázky, ktoré sa dajú všelijako otáčať. A takýto spôsob zobrazovania zvyšuje konverzie v eshopoch. Zákazník si totiž vie prezrieť produkt v rôznych uhloch a tak si ho doslova „okukať“ ako v kamennom obchode. Všimli ste si, že aj niektoré slovenské eshopy už tento spôsob prezentácie produktov využívajú?
Na sociálne siete sa zase hodia prirodzené a mnohokrát aj akoby nekvalitné či zle odfotené fotografie. Na užívateľov však pôsobia nenútene a nestrojene, preto si veľmi rýchlo získavajú popularitu a stane sa, že sa stanú na istý čas aj virálnymi a šíria sa prirodzene (čo vám šetrí náklady na reklamu). Kľúč ako na takéto virálne fotografie však neexistuje. V minulosti výrazne fungovali zvierací miláčikovia. Medzi legendárne príspevky na sociálnych sieťach patrí napríklad fotografia vajíčka či twitterový príspevok od spoločnosti Oreo, ktorý zverejnili pri výpadku prúdu. Ak trafíte správnu dobu a vhodný obrázok, je tu veľká šanca na úspech.
Vyskúšajte publikovať rôzne typy fotografií, či už kvalitné produktové alebo v štýle „ako keby ich odfotil zákazník“ , či zverejňujte rôzne upravené príspevky s krátkym úderným textom v obrázku. Viac o príspevkoch na sociálne siete sme spísali v našom blogu.
Zaujali vás možnosti fotografií? Vytvoríme pre vás snímky, ktoré ocenia vaši zákazníci. Máme k dispozícii špičkový techniku, vďaka ktorej naplníme aj náročné požiadavky. Využite naše skúsenosti s produktovou aj kreatívnou fotografiou a videom.