Do marketingového prostredia zasiahla v uplynulom roku najviac pandémia a následné obmedzenia v rôznych segmentoch predaja tovarov a služieb. Užívateľské a nákupné správanie sa zmenilo.
Zmenili sa aj návyky používateľov internetu a sociálnych sietí. Kto nebol doteraz online, musel tak spraviť čo najskôr. Kto nie je online, zrejme už nie je alebo len s ťažkosťami.
Prinášame prehľad trendov, ktorým sa budeme musieť ako marketéri viac venovať počas tohto roka.
Nahradí umelá inteligencia marketingové oddelenia?
Troška nadnesený medzititul nie je príliš ďaleko od pravdy. Umelá inteligencia a strojové učenie zohráva v procese digitálneho marketingu čoraz väčšiu úlohu a nahrádza mnohé z činností.
Analýza množstva dát, ktoré marketéri získavajú, prináša nové možnosti doručovania reklám a cielenia na užívateľov. Využívaním strojového učenia sa zvyšuje efektivita vynaložených prostriedkov na reklamu.
Ani v tomto procese však nemôžeme zabúdať na kreatívu. Za každým výstupom pripraveným prostredníctvom rozsiahlych dát musí byť aj kreatíva, silný príbeh. Iba tak dokážeme udržať pozornosť užívateľov, ktorá neustále klesá.
Umelá inteligencia a strojové učenie uvoľňujú marketérom ruky. Automatizácia procesov prináša zlepšenie výsledkov a umožňuje efektívnejšie narábanie s pracovným časom.
Marketéri sa tak môžu viac sústrediť na prípravu jednotlivých stratégií, ktoré sú čoraz dôležitejšie a na vytváranie kvalitného užívateľského zážitku.
Problémy strojovému učeniu môžu spôsobovať najmä odmietanie cookies užívateľmi. Vtedy pre nedostatočné množstvo dát nemusí algoritmus fungovať správne alebo sa nerozbehne vôbec.
Motivujme preto ľudí k tomu, aby nám súhlas na použitie cookies dali. Kvalitným copy a správnou obsahovou stratégiou.
Svoju úlohu v tomto procese zohrávajú aj push buttony, ktorých cieľom je upozorniť užívateľa na novinky na vašej stránke.
Tlak na hodnotný obsah sa z týchto dôvodov neustále stupňuje. Napríklad český eshop kytary cz robí rozhovory so známymi hudobníkmi či rýchle hodnotenia hudobných nástrojov. Pozrite sa na nich na Facebooku či Instagrame alebo YouTube, robia to naozaj skvele.
Dôvera nadovšetko
Okrem nariadení o dodržiavaní GDPR čoraz viac užívateľov dbá na to, aby ich súkromné dáta boli v bezpečí. Spoločnosť Apple prišla s riešením, kedy používateľ môže cookies odmietnuť. Pre inzerentov to znamená, že na týchto ľudí prestanú mať reklamy dosah. Dôležité je preto s osobnými údajmi zaobchádzať citlivo a dať užívateľom možnosť mať nad nimi kontrolu.
Situácia s kovidom vniesla do spoločnosti roztržky. Užívatelia očakávajú, že značky k tejto problematickej situácii zaujmú svoj (správny) postoj a dajú najavo zreteľné stanovisko. Aký by mal byť odkaz? Nedeľme ľudí, zjednocujme ich. Hľadajme možné prieniky. Stále tu bude prítomný tlak, aby značky vyjadrili explicitne ich postoj k silným (a polarizujúcim) témam. Netýka sa to však len problematiky pandémie, ale tiež rôznych silných spoločenských tém, či globálneho otepľovania.
Niektoré značky už dlhšie reagujú na situáciu s globálnym otepľovaním či lacnou výrobou v indických a čínskych fabrikách. Najmladšia generácia sa dožaduje jasného a správneho postoja k aktuálnym problémom. Značky si preto budú musieť prestať dáva ruky na oči pred týmito problémami.
Ako zistiť dôveru v značku?
S budovaním dôveryhodnosti značky začnite prieskumom. Ako obstojíte na trhu? Tieto zistenia vám pomôžu naštartovať marketing novým smerom, či osloviť ďalšiu cieľovú skupinu. Vďaka kvalitným dátam môžeme reklamou prekonať ich očakávania a priniesť vždy niečo navyše.
Kvalitný obsah rovnako vplýva na dôveryhodnosť. Ak poskytneme užívateľom nepravdivé, či skreslené informácie o tom, čo ponúkame, veľmi ľahko o nich prídeme. Zlou informáciou vytvoríme kotvu a oni si nás zapamätajú ako tých, ktorí nehovoria pravdivé informácie.
Facebook zostáva silným hráčom, boom influencerov pokračuje
Hoci sa môže zdať, že Facebook má svoje najlepšie di za sebou, stále zostáva silným hráčom. Zmena názvu na Meta či množstvo chystaných noviniek z neho naďalej robia kanál, cez ktorý musíme komunikovať aj v roku 2022.
V decembri 2021 slovenské médiá priniesli články o tom, ako významní ľudia z oblasti kultúry či žurnalistiky vypínajú svoje facebookové profily a zostávajú visieť len na Instagrame. Spravili tak najmä pre narastajúcu vlnu hejtovania a na Instagrame majú pocit väčšieho súkromia.
Zatiaľ sa však masívny odchod alebo prechod užívateľov z Facebooku na iné médium nechystá.
Svoje si však z marketingového koláča postupne ukrajuje sociálna sieť Tik-tok. Určite by sme na ňu v roku 2022 nemali zabúdať. Pravdepodobne počas tohto roka ju už budeme môcť využívať na komerčné účely prostredníctvom reklamného systému.
Veľmi silnou skupinou pre plnenie obchodných a marketingových cieľov sú naďalej influenceri. Nielen tí s najviac followermi, ale rovnako dôležití začínajú byť tiež mikroinfluenceri. Napríklad O2 začala vo svojich kampaniach využívať popularitu influencera Fero Joke. Ten sa však nebráni ani spoluprácam s menšími, ba aj lokálnymi značkami (záhradníctvo). Viac nájdete na jeho profile.
Užívateľské recenzie? Sú čoraz dôležitejšie
Všetci, čo majú eshop, vedia, aké ťažké je zmazať negatívnu recenziu od zákazníka. Mnohí na Facebooku z tohto dôvodu vypli možnosť pridávania recenzií, iní po negatívnej recenzii obvolávajú nespokojných zákazníkov a snažia sa dohodnúť na jej odstránení.
Užívateľské recenzie sa totiž stali jedným z podstatných rozhodovacích faktorov pri kúpe služieb a tovarov. Už jedna či dve zlé recenzie produkty dokážu ovplyvniť celý nákupný proces zákazníka.
Recenzia však nemá byť plná vychvaľovania, zákazníci oceňujú tie recenzie, kde je produkt či služba skutočne ohodnotená. Všimnite si recenzie u najväčších predajcov – napríklad na Amazone. Na recenziách eshopu aj produktov stavia tiež cenový porovnávač Heureka či iné porovnávače. Veľkú váhu im prikladá aj Google.
Mnohé eshopy si tieto recenzie produktov sťahujú k sebe. Dokonca niektorí predajcovia kníh k jednotlivým titulom dávajú hodnotenia z webportálu databaze knih či goodreads. (napríklad eshop-antikvariát knihobot)
Motivujte preto zákazníkov k tomu, aby Vás hodnotili ako eshop, aby hodnotili to, čo im ponúkate. Môže to byť za odmenu v podobe zľavy či hodnotného obsahu.
Veľmi zaujímavým spôsobom robí hodnotenia pri produktoch eshop Thomann. Uvádza prehľad, ktorý produkt si vybralo najviac ľudí a ako ho ohodnotili a porovnáva ich s podobnými produktmi. Výrazne to uľahčuje rozhodovací proces.
Inšpirujte sa u najlepších a posuňte váš eshop v roku 2022 zase o krok ďalej.
Konečne: Nástup LinkedIn
Instagram, Tik-Tok, Facebook a konečne LinkedIN. Zdá sa, že v uplynulom roku začala táto sociálna sieť konečne napredovať. Množstvo zmien prinieslo nové možnosti pre inzerovanie a propagáciu.
Veľkou nevýhodou pre slovenských marketérov však stále zostáva to, že sociálna sieť nepodporuje slovenský jazyk. Sú spôsoby, ako to pri spúšťaní reklám obísť, ale stále tu zostáva určitý pocit diskomfortu.
V rámci siete LinkedIn môžete získať veľmi silné dáta a kvalitné leady. Hoci sú ceny za reklamy o niečo vyššie, ako sme zvyknutí pri iných sociálnych sieťach, prinášajú želané výsledky. Zapracujte v roku 2022 na obsahu pre LinkedIn a získajte lepšie publikum. Využívajte možnosti, ktoré LinkedIn ponúka.
Zmerajte si rýchlosť stránky. Pomalým budú odchádzať návštevníci
S príchodom čoraz lepších smart zariadení, ale aj výkonnejšieho internetu mizne trpezlivosť návštevníkov. Rýchlosť načítania stránky preto musíme neustále optimalizovať.
Využite niektorý z meračov rýchlostí stránok (napríklad od Google) a preverte si, ako na tom je vaša stránka. Určite jej v roku 2022 pomôžete tým, že prejdete z obrázkových formátov jpg či png na úsporný formát WEBP.
Rýchla stránka znamená nižšiu odchodovosť. Popracujte aj na SEO. Optimalizácia stránok pre vyhľadávače prešla rokmi viacerými zmenami. Google si dáva záležať na tom, aby obsah, ktorý zobrazí organicky bol relevantný k vyhľadávanému dopytu. Obsahom doprajte správnu štruktúru a čitateľnú podobu, využívajte oddeľovače či zoznamy. Myslite na to, že spôsob vnímania a čítania textu sa používaním smartfónov sa oproti minulosti výrazne zmenil. Výstižné nadpisy, medzititulky a krátke vety sú dnes must.
Radšej menej, ale poriadne
Existuje množstvo kanálov, ktorými môžete propagovať vaše služby. Nájdite si tie, na ktorých ste úspešní a pohybuje sa tu vaša cieľová skupina. Do nich sa oplatí investovať financie.
Nestrácajte príliš veľa času experimentovaním (hoci i to je dôležité), zamerajte sa na optimalizáciu tých vecí, ktoré fungujú. Správny bechmarking vás dokáže posunúť vpred, sledujte tých najlepších a inšpirujte sa nimi.
Investujte do tých kanálov, kde sa vám vaše prostriedky vrátia. Sledujte dôležité dáta – návratnosť investovaných prostriedkov (ROI), návratnosť investovaných prostriedkov do reklamy počítanej nielen z obratu, ale tiež z marže.
Mnoho zmien prinesie v súvislosti s neustálym vývojom smartfónov aj oblasť dizajnu, UX a UI. Nastupuje nevyhnutnosť jednoduchého orientovania sa na stránke a udržanie pozornosti. Spoľahlivé a prehľadné menu, dostupnosť mobilnej aj desktopovej verzie stránok či ich rýchlosť. Aj to budú rozhodujúce faktory v roku 2022, na ktorých musíme všetci zapracovať.